Książka szczecińskich autorów Zbigniewa Jagniątkowskiego i Sławomira Doburzyńskiego pt. „Stocznia 3.0. Przemysł pomiędzy państwem a rynkiem” wydana przez Instytut Studiów Regionalnych jest niezwykle ważnym i jednocześnie bardzo kompetentnym głosem w dyskusjach nad zasadnością i sposobami ożywienia polskiego przemysłu stoczniowego.
Autorom nie chodzi przy tym o prostą reaktywację firm budujących statki czy też ich elementy (bo takich firm jest już teraz wiele zarówno w Trójmieście jak i w Szczecinie), ale wsparcie procesu odtworzenia możliwości kontraktowania budowy statków począwszy od projektowania do wykonania gotowej jednostki. Skupiają przy tym swoją uwagę na Szczecinie, który stracił nieproporcjonalnie więcej na upadku Stoczni Szczecińskiej Nowa (a wcześniej Stoczni Szczecińskiej Porta Holding) niż Trójmiasto, które utraciło Stocznię Gdynia. W Trójmieście działa bowiem kilka dużych i efektywnych podmiotów prywatnych, np. Remontowa Shipbuilding i CRIST, mających pełną zdolność do kontraktowania budowy dużych, skomplikowanych i nowoczesnych statków.
Praca ma ogromne walory edukacyjne, wyjaśniając w sposób przystępny, a jednocześnie bardzo kompetentnie, czym jest przemysł stoczniowy, jak się zmieniał na przestrzeni czasu, czym jest stocznia i co będzie w niej produkowane w przyszłości. Autorzy znakomicie przedstawili ekonomikę procesów budowy i remontów statków, wskazując na potencjalnie dużą wartość dodaną dla gospodarki dzięki funkcjonowaniu sprawnych stoczni będących integratorami potężnych sieci kooperantów, zlokalizowanych w całym kraju i reprezentujących w większości przypadków sektory o charakterze innowacyjnym.
W ten sposób profesor Dariusz Zarzecki recenzuje publikacje pt. pt. „Stocznia 3.0. Przemysł pomiędzy państwem a rynkiem”, która wkrótce trafi w ręce czytelników. Zapraszamy do śledzenia portalu Towarzystwa Okrętowego. Lada dzień ruszy promocja książki – poinformujemy również o spotkaniu z autorami!